Uczestnicy wycieczki w Muzeum wsi kieleckiej

W zeszły czwartek 26 września chętni uczniowie z klas 4-8 wzięli udział w, jak się okazało, pełnej wrażeń wycieczce do Chęcin (okolice Kielc). Pod opieką dwóch nauczycielek – Marii Baran i Katarzyny Widły dzielnie i z pełnym zaangażowaniem wspieranych przez dwie studentki odbywające w naszej szkole staż – Ewelinę Mądrzyńską i Patrycję Pilch, o godzinie 6:35 wyruszyliśmy w podróż. Po około 30 minutach spotkała nas niemiła niespodzianka  – autokar złapał gumę, nie tracąc jednakże zimnej krwi, po około godzinie udało się zażegnać kryzys i na oponie zapasowej ruszyliśmy dalej. Po pewnych, wynikających z naszego, acz nie z naszej winy, spóźnienia, perturbacjach przy wejściu do głównej atrakcji tego dnia- Jaskini Raj, wszystko poszło zgodnie z planem. Jedna z najładniejszych jaskiniowych szat naciekowych w Polsce, zachwyciła wszystkich. Niestety fotorelacja z tego obiektu nie jest możliwa ze względu na zakaz fotografowania, który dotyczy nie tylko wnętrza jaskini ale nawet pomieszczeń wprowadzających 🙁 W Centrum Neandertalczyka uczniowie w czasie multimedialnej lekcji historii mogli zapoznać się z różnicami genetycznymi i sposobem gospodarowania naszych przodków sprzed 5000 lat. Niektórzy mierzyli się też z makietą niedźwiedzia jaskiniowego a nawet mamuta. Następną z atrakcji było odwiedzenie Centrum Nauki Leonarda da Vinci. Mogliśmy zapoznać się z wystawą naukową na temat tajemnic ciała ludzkiego, wynalazków techniki czy pierwszych drewnianych zabawek autorstwa samego Leonarda. Podzieleni na dwie grupy wzięliśmy też udział w warsztatach chemicznych pod tytułem „ O2 takich gazach CO2 zawładnęły powietrzem”. Około godziny 14:00 udaliśmy się do Zamku Królewskiego w Chęcinach. Wzięliśmy udział w pokazie wystrzału armatniego „na wiwat” (pewnie bardzo się ucieszyli że nas widzieli 😉 oraz w lekcji historii na temat ruin tego niegdyś świetnego obiektu. Dwie baszty, lochy, skarbiec, studnia, piękne dziedzińce górny i dolny cieszyły się nie małym zainteresowaniem naszych dzieciaków, jednakże nie takim jak niegdysiejsze narzędzia tortur 🙂 Do tychże ustawiały się długie kolejki 😉 Na deser została ostatnia atrakcja tego dnia- 56-hektarowy skansen – Muzeum Wsi Kieleckiej. Wchodząc do XIX – wiecznych chałup przenieśliśmy się w czasie do spokojniejszych czasów naszych pradziadków. Zobaczyliśmy m.in. szkołę, sklep spożywczy, aptekę, gabinet lekarski, wiatraki, dwór szlachecki ale największym zainteresowaniem cieszyła się o dziwo …stodoła 🙂 Po pełnym wrażeń a dla niektórych uczniów mega wyczerpującym dniu, zatrzymaliśmy się jeszcze by naładować akumulatory i spożyć, oczywiście zdrowy i pożywny 😉 ciepły posiłek w uwielbianej przez uczniów, na pewno ze względu na serwowaną tam tylko zdrową żywność 😉 jednej z krakowskich restauracji.

W pełni zregenerowani i w doskonałych humorach, gotowi na kolejny pracowity następny dzień w szkole o godzinie 20:17 szczęśliwie dojechaliśmy pod budynek szkolny gdzie nasza wyprawa dobiegła końca.

Już nie mogę doczekać się kolejnej!